Brev:
Væskeindtag pr. døgn for baby?
3. november 2009
Alder:
8 mdr.
Væskeindtag pr. døgn for baby?
Hej Helen.
Min datter er knap 8½ måned og jeg overvejer at stoppe natamningerne (eller allerhelst bare skære ned til en enkelt gang), da jeg er startet på job igen og synes hun vågner lidt vel hyppigt om natten hendes alder taget i betragtning.
Vi flyttede for 5 uger siden til USA, men jeg vil mene at hun på nuværende tidspunkt har adapteret til den nye tidszone (9 timers tidsforskel)? Jeg er dog lidt tøvende med ammestop, da jeg ikke helt ved, om hun får nok mælk eller væske i det hele taget. Hendes madplan ser således ud:
Vågner ml. 05.30-06.30 og bliver ammet
Ca. kl. 08 får grød med 1-1½ dl MME
Ca. kl 11 får grød med 1-1½ dl MME
Ca kl. 14 får 1 dl blandet (tynd) grøntsags/kød mos evt efterfulgt af ca 1 dl frugtmos
Ca kl. 17 bliver ammet
Ca kl. 18 får 1 dl blandet (tynd) grøntsags/kød mos evt efterfulgt af ca. 1 dl frugtmos
Ca. kl 18.45 bliver ammet og puttet
Vågner kl. ca. 23, kl. ca 02 kl. og kl ca 04 bliver ammet.
Mellem måltiderne får hun gnaveting (f.eks. æblebåde el agurk), men i den forbindelse overstiger spytsekretionen helt klart et evt væskeindtag :o)
Hun nægter fortsat at drikke MME og drikker kun mellem 50-150 ml vand i løbet af en hel dag, - de fleste dage endda i den lave ende. Er det nok væske (vi bor i Californien, hvor det pt er noget varmere end Danmark)?
- Og er det mulig at træne sin baby til at ”lære klokken”, så hun f.eks kun får tilbudt amning omkring kl. 23 og så igen til morgen? Eller er det for forvirrende for hende at man på nogle tidspunkter får mad om natten og andre gange ikke. I så fald er det måske bedst at stoppe natamningerne helt? Og vil hun i så fald regulere sit væskeindtag til et større indtag om dagen?
Måske skulle jeg sige, at hun ellers er en glad pige, der ser ud til at trives. Hun har en fyldt-til-randen-tisseble om morgenen og da også et par våde bleer i løbet af dagen, men her er de lidt mere gule og heller ikke særlig tunge. Hendes fontanel har en lille anelse af en fordybning men ikke noget tydeligt, hvis man da stadig kan bruge det som pejlemærke i hendes alder?
Ser frem til dit svar og på forhånd tak!