Væskeindtag pr. døgn for baby?

3. november 2009

Alder:
8 mdr.

Væskeindtag pr. døgn for baby?

Hej Helen.

Min datter er knap 8½ måned og jeg overvejer at stoppe natamningerne (eller allerhelst bare skære ned til en enkelt gang), da jeg er startet på job igen og synes hun vågner lidt vel hyppigt om natten hendes alder taget i betragtning.

Vi flyttede for 5 uger siden til USA, men jeg vil mene at hun på nuværende tidspunkt har adapteret til den nye tidszone (9 timers tidsforskel)? Jeg er dog lidt tøvende med ammestop, da jeg ikke helt ved, om hun får nok mælk eller væske i det hele taget. Hendes madplan ser således ud:

Vågner ml. 05.30-06.30 og bliver ammet
Ca. kl. 08 får grød med 1-1½ dl MME
Ca. kl 11 får grød med 1-1½ dl MME
Ca kl. 14 får 1 dl blandet (tynd) grøntsags/kød mos evt efterfulgt af ca 1 dl frugtmos
Ca kl. 17 bliver ammet
Ca kl. 18 får 1 dl blandet (tynd) grøntsags/kød mos evt efterfulgt af ca. 1 dl frugtmos
Ca. kl 18.45 bliver ammet og puttet
Vågner kl. ca. 23, kl. ca 02 kl. og kl ca 04 bliver ammet.

Mellem måltiderne får hun gnaveting (f.eks. æblebåde el agurk), men i den forbindelse overstiger ...

Annonce

... spytsekretionen helt klart et evt væskeindtag :o)

Hun nægter fortsat at drikke MME og drikker kun mellem 50-150 ml vand i løbet af en hel dag, - de fleste dage endda i den lave ende. Er det nok væske (vi bor i Californien, hvor det pt er noget varmere end Danmark)?

- Og er det mulig at træne sin baby til at ”lære klokken”, så hun f.eks kun får tilbudt amning omkring kl. 23 og så igen til morgen? Eller er det for forvirrende for hende at man på nogle tidspunkter får mad om natten og andre gange ikke. I så fald er det måske bedst at stoppe natamningerne helt? Og vil hun i så fald regulere sit væskeindtag til et større indtag om dagen?

Måske skulle jeg sige, at hun ellers er en glad pige, der ser ud til at trives. Hun har en fyldt-til-randen-tisseble om morgenen og da også et par våde bleer i løbet af dagen, men her er de lidt mere gule og heller ikke særlig tunge. Hendes fontanel har en lille anelse af en fordybning men ikke noget tydeligt, hvis man da stadig kan bruge det som pejlemærke i hendes alder?

Ser frem til dit svar og på forhånd tak!

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

17. maj 2024 | Udvikling | 6 mdr.

Triller kun til den ene side

Kære Helen Min søn er nu 6 måneder, og jeg syntes egentligt at han udvikler...

16. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Får min søn kalk nok?

Hej Helen Min lille søn er nu blevet 6 måneder og han vejer nu ca. 7.5 kg og...

15. maj 2024 | Kost og ernæring | 10 mdr.

Skære ned i erstatning, hvordan?

Kære Helen Jeg har en datter på 10,5 måneder, der har været fuldt...

9. maj 2024 | Kost og ernæring | 7 mdr.

Drikker hun nok?

Kære Helen. Min datter på snart 7 måneder spiser ofte øllebrød eller...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Annonce

Viden om børn:

Rhesus-uforlignelighed

Vi har hver især en blodtype, som kan hedde A, B, AB eller 0 og derudover er vi delt op i Rhesus positive og Rhesus negative. De fleste mennesker er Rhesus positive, ca 15 % er Rhesus negative.

Hvis en Rhesus negativ kvinde bliver gravid og den kommende far er Rhesus positiv, så kan barnet, som kvinden venter være Rhesuspositiv efter sin far.

Imens barnet ligger i maven, så har det sit eget separate kredsløb, men der kan dog ske en lille udveksling af blod imellem...

Læs mere i Babylex

Søvn

Børn sover ikke som os voksne, og søvnen og måden barnet sover på, ændrer sig lidt hele tiden. I nogle periode vil børn naturligt sove dårligere end i andre perioder - det sker især, når barnet udvikler sig rigtig meget både motorisk og mentalt, ligesom børn der starter i daginstitution, er syge eller måske får en ny lillebror eller lillesøster, naturligt også sover dårligt i disse perioder.

Jeg bliver tit spurgt: "Hvad gør jeg galt?" eller "Hvordan skal jeg præcist gøre for at...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusind tak for nogen rigtig gode svar! Det er rart at kunne søge råd herinde og se man ikke er den eneste i verden med problemer.

Mor til pige på 6 måneder